dilluns, 30 de gener del 2017

Els càstigs

Com  a càstig entendríem tant els físics (pegar a la mà, cop al cul,...) com els no físics (cridar, menysprear, ridiculitzar, atemorir, aïllar, amenaçar,...)

Funcionen? A curt plaç "sí", poden aconseguir l'efecte que vol l'adult, però… NO FUNCIONEN a LLARG PLAÇ.



Recorda quan eres petit/a: et van castigar alguna vegada? Què pensaves? Què senties? Mentre escoltaves a l'adult pensaves que tenia raó de castigar-te i decidies canviar d'actitud?

Segons paraules de Jane Nelsen, a llarg termini els càstigs provoquen:
  • Rencor (els fills poden sentir que d'una banda el càstig no és just i per una altra que no poden confiar en els pares)
  • Venjança (els fills voldran guanyar la propera confrontació per reequilibrar el joc de poder)
  • Rebel·lió (la majoria dels nens no volen la submissió, així doncs, a la propera ocasió, demostraran a l'adult  que no poden obligar-los a fer el que volen).
  • Retirada: ("no em veuen", "no importa”, disminució de l'autoestima: "No valc res", "estic malament", "estic horrible", "mereixo patir"...)

Per part de l'adult, els càstigs són signes d’impotència (de manca de recursos).
Sovint són infligits per l'exasperació del moment, i, per tant, són irracionals, desproporcionats i sense relació amb el "comportament problema". Serveixen  perquè es desfogui qui imposa el càstig.
Creient que castigant mostra autoritat, es recorre al càstig precisament perquè no se'n té.

Amb la repetició, els nens es “blinden” davant el càstig i el càstig cada cop ha de ser més fort per a que "sorgeixi efecte".

Però, tinguem en compte que, “un nen amb la seva integritat ferida no deixa d’estimar als seus pares. Ell deixa d’estimar-se a si mateix” Jesper Juul

Un càstig és educar al nen/a en l'obediència, però en lloc de veure l'obediència com una virtut, hauríem de potenciar el sentit crític, l'autoestima, el fer i fer-se preguntes,...

El Dr Dreikurs, un dels precursors de la Disciplina Positiva, ens diu que "un nen que es porta malament és un nen desanimat", un nen que té una necessitat insatisfeta darrera el seu comportament... Davant del "mal comportament" d'un nen, pregunta't: Quina necessitat m’expressa?

Necessitat de moviment
Necessitat d’atenció
Necessitat de pertànyer
Necessitat de respecte
Necessitat de diferenciació
Necessitat de ser útil
Necessitat de comunicar-se
Necessitat d’autonomia
Necessitat de seguretat
Necessitat de ...


“Educar és entendre la necessitat, la raó darrere del comportament inacceptable, és tenir empatia per la causa.” Arnaud Deroo 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada